شیوه زیارت حرم حضرت معصومه توسط مرحوم سید هاشم حداد

حرم حضرت معصومه (س) در شهر قم، جزو مکان‌های مهم زیارتی در ایران تلقی میشود که هر روزه شاهد مشرف شدن هزاران زائر از تمام نقاط کشور است. در این مقاله، با توجه به کتاب روح مجرد، اثر علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی، مطلبی از سید هاشم حدّاد و چگونگی زیارت مرقد حضرت معصومه توسط ایشان می آوریم تا راهنمایی باشد برای عاشقان و مریدان اهل بیت.

در بخشی از این کتاب آمده است:

حضرت استاد فقید مرحوم حاج سید هاشم موسوى مجموعاً در مدّت درنگشان در طهران چندین بار به زیارت حضرت عبد العظیم سلامُ الله علیه و امامزاده حمزه و شیخ صدوق (ابن بابویه) مشرّف شدند. و موقع حركت از طهران بعد از نماز صبح بود كه بین الطّلوعین و مقدارى از طلوع آفتاب برآمده را در آن بِقاع مقدّسه میگذراندند، و براى تقریباً یك ساعت از روز گذشته به طهران باز مى‌گشتند. در مراجعت از مشهد مقدّس براى زیارت حضرت بى بى فاطمه معصومه بنت إمام موسى بن جعفر سلامُ الله علیها عازم به شهر قم شدند؛ و چون أحبّه و أعزّة از دوستان اصفهانى از جمله آقاى حاج محمّد حسن شركت اصفهانى ایشان را دعوت به اصفهان و زیارت مساجد و قبور بزرگان در تخت فولاد نموده بودند، از قم به صوب اصفهان رهسپار گردیدند.

بنابراین در خدمت ایشان بدواً سه شب در قم، و سپس چهار شب در اصفهان، و پس از آن نیز یك شب در قم بودیم.

زیارت ایشان در قم قبر بى بى حضرت معصومه سلامُ الله علیها را بعد از طلوع سپیده صبح انجام میگرفت؛ یعنى قدرى زودتر از طلوع فجر صادق به حرم مطهّر مشرّف مى‌شدند، و پس از چند ركعت نافله و نماز تحیت و نماز صبح و قدرى تفكّر و تأمّل در گوشه رواق، زیارت را در بین الطّلوعین انجام میدادند؛ و پس از آن به بعضى از قبرستانها مانند علىّ بن جعفر یا قبرستان شیخان و یا قبرستان مرحوم حاج شیخ مى‌آمدند، و بدون آنكه در میان قبور گردش كنند، در گوشه‌اى مى‌ایستادند، و پس از تماشاى عمیق، فاتحه میخواندند و طلب غفران مى‌نمودند؛ و در حدود یك ساعت از آفتاب برآمده به منزل مراجعت میكردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *