کتاب نفیس «سیره صالحان» نسخۀ منقّح سخنرانیهای حضرت آیةاللَه حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّساللَهسرّه در سال 1432 ه.ق میباشد، که به تبیین و اثبات «حجّیّتِ قول و فعل اولیایالهی، به جهت حکایت از متن واقع» همراه با ذکر برخی ادله عقلی و نقلی و شواهد پرداخته و و با زبانی ساده و روان، پرده از حقایق نشکفتۀ این امر خطیر بهقدر طاقت بشری، برداشته و تا اندازهای به شبهات مربوطه پاسخ میدهد.
از آنجا که پس از ایراد سخنرانیها، سؤالات و اشکالاتی مطرح شد و مرحوم مؤلف پاسخهایی عمیق و ژرف مکتوباً ایراد فرمودند، محقّقان انتشارات مکتب وحی به دستور مؤلّف، پاسخهای مذکور را در ضمنِ متن کتاب، در جای مناسب آن، مندرج ساخته که بر غنای مطالب افزوده و مخاطب را با افقهای والایی از معرفت به ولایت آشنا مینماید.
اهمّ مطالب مندرج در این اثر:
• انطباق عمل با متن واقع، معیار اطاعت از شرع
• حجیت ذاتی کلام انبیاء و اولیاء به جهت حکایت از متن واقع
• اعمبودن معنای ولایت از امامت
• ولایت ولیالهی نسبت به جاهل حجیت ندارد
• تحقّق مقام «لا یَشْغُلُه شَأنٌ عَن شَأنٍ» در اولیایالهی تحت ولایت امامزمان علیهالسلام
• سرّ حجیت فعل اولیاء در داستانِ حضرت موسیوخضر
• تکامل نفسانی و فعلیت انسانی،دلیل حجیت عقلیه و شرعیه شریعت اولیایالهی
• تفاوت ماهوی علم اولیاءالهی و دانش اهلظاهر
• عدم جواز عرضۀ قول و فعل ولی خدا بر کتاب و سنت
• عینیت گفتار و رفتار اولیایالهی با معصومین، ملاک حجیت کلام آنان
• علوم اولیای الهی به افاضۀ ائمۀ معصومین و اشراف آنها به مصالح و مفاسد
افق وحی
کتاب «افق وحی» اثر بینظیر حضرت آیةاللَه حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّساللَهسرّه میباشد که به انگیزۀ «نقد نظریۀ دکتر عبدالکریم سروش پیرامون وحی» تدوین شده است. نویسنده با دلایلی محکم و ادلهای متقن به رد و نقد این نظریه پرداخته و حقیقت وحی را که متنزّل از عالم ربوبی است، مبرّا از هر گونه نقص و اشکال و اعوجاج و انحراف، معرّفی میفرماید.
از آنجا که پاسخ برخی بزرگان به این نظریه، خالی از نقاط شبههانگیز نبود و باعث تثبیت نظریات انحرافیِ صاحب مقاله شده است، مؤلف محترم تأمّلاتی در اینگونه پاسخها نیز نموده و موارد خبط و خطا را با ادلۀ متقن بیان فرمودهاند.
اهم مطالب مندرج در کتاب:
• ضوابط طرح شبهه و اشکال در باورهای دینی
• تبیین حقیقت توحید و تفاوت مراتب اسماء کلیۀ پروردگار
• تبیین و اثبات توحید افعالی و ذکر شواهدی از آیات و روایات و کلمات بزرگان درباره این موضوع
• اتحاد ارادۀ نبیخدا و ولیّ کاملالهی با ارادۀ خدا
• علم حضوری اولیایالهی به وقایع گذشته و حال و آینده
• حقیقت وحی و الهام
• نقد شبهات مختلفِ صاحبشبهه مشتمل بر:
• نقدِ «مقایسه شعر شعراء با وحی پیامبران»؛
• نقدِ «مدعای تأثیر محیط، فرهنگ زمانه و شخصیت پیامبر در کیفیت تلقّی و بیان وحی»؛
• نقدِ «شبهۀ خطاپذیری قرآن»؛
• نقدِ «شبهه فهمِ مراد جدی قرآن بهوسیلۀ علوم تجربی»؛
• نقدِ «شبهۀ یکنواخت نبودن بلاغت قرآن»؛
• نقدِ «شبهۀ عدم علم پیامبر بر تاریخ گذشتگان و دانش زمان خویش و علوم امروزی»؛
• نقدِ «شبهه جواز ورودِ دروغ مصلحتآمیز در قرآن» و دیگر شبهات مطروحه در مقاله.
کتاب مباحث فقهی
کتاب شریف «مباحث فقهی» مجموعۀ مکتوبِ هفت سخنرانی از حضرت علامه آیتاللَه حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّساللَهسرّه میباشد که در مسجد قائم طهران، برای عموم مردم، پیرامون برخی احکام فقهیِ مبتلیٰبه، با بیانی شیوا ایراد فرمودهاند که کیفیت بیان و شیوه ارائۀ احکام توسط چنین بزرگمردی میتواند برای مبلّغینِ دین مبین اسلام – علاوه بر اطلاع بر برخی آراء اختصاصی ایشان – راهگشا و راهنما باشد.
مهمترین مباحث مندرج در این اثر:
• احکام اجتهاد و تقلید
• وجوب رجوع به مجتهد جامعالشرایط در زمان غیبت
• حرمت رجوع به طاغوت برای فصل خصومت
• بیان قسمتی از رسالۀ حقوق امام سجاد علیهالسلام
• احکام برخی ابواب فقهی همچون: «احکام شرکت»، «احکام و مسائل کفار ذمّی و حربی»، «احکام ضمان»، «احکام قصاص و دیات»
• نمونهای از خطبۀ عقد و بیان صیغۀ عقد ازدواج
• تاریخچۀ مهرالسنّة
• لزوم ترغیب مسلمانان به مهرالسنّة
• ایجاد محبّت بین عروس و داماد بهواسطۀ مهرالسنّة
کتاب مباحث فقهی … |
کتاب انوار ملکوت
مجموعۀ دوجلدی «انوار ملکوت» از تألیفات ارزشمند حضرت علامۀ آیةاللَه حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّسسرّه میباشد که اصل آن، مواعظ و منبرهای ایشان میباشد که در سال 1390 هجری قمری، در مسجد قائم طهران و دیگر مجتمعات برای عموم مؤمنین و حضار ایراد کرده و بعد به صورت فشرده و دستنویس در مجموعۀ جنگ ایشان ثبت و مکتوب گردید. ایشان با بیانی سلیس و روان به تبیین جنبههای ملکوتیِ برخی دستورات شریعت اسلام در حدّ ظرفیت مخاطب پرداختهاند که شامل مباحثی پیرامونِ «نور ملکوت قرآن، نور ملکوت مسجد، نور ملکوت نماز، نور ملکوت روزه، و نور ملکوت دعا» میباشد. این اثر مزیّن به مقدمۀ فرزند ایشان، حضرت آیةاللَه حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّساللَهسرّه، همراه با ترجمه برخی قسمتهای عربی میباشد که جدّاً مزید فایده است
جلد اول از مجموعۀ «انوار ملکوت» اثر ارزشمند حضرت علّامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّسسرّه بوده که مشتمل بر مباحث «نور ملکوت روزه»، «نور ملکوت نماز» و «نور ملکوت مسجد» میباشد که با بیانی شیوا به آدابِ اعمال مذکور با توجه به جنبۀ ملکوتیِ آنها، در حدّ ظرفیت مخاطب پرداختهاند.
اهمّ مطالب مندرج در این مجلّد:
• تفسیر آیۀ «کُتِب علیکم الصّیام»
• حقیقت روزه فقط امساک در خوردن و آشامیدن نیست
• اهمیت روزه در وصول به ملکۀ تقویٰ
• جان و روح روزه عبارت است از ضعیف نمودن قوای شیطانی
• بعد از افطار باید معلّق بین خوف و رجا بود
• نماز وسیلهای برای محو حقیقت خود در عظمتِ حضرت حق
• حقیقت نماز حضور قلب است و حضور قلب مستلزم نفی خواطر
• تفسیر آیات مربوط به «اقامۀ نماز»
• به واسطۀ نماز نفس وسیع میشود و مرغ روح به عالم قدس اوج میگیرد
• نماز متجلّی شدن به انوار جمال حق
• نماز، راه به سوی توحید است و قطع نماز از وحدت، موجب شرک و به کثرت آمدن است
• کیفیت برخی نمازهای وارده در دستورات دین
• علت استحباب خواندن نماز در مسجد
• مؤمن مسجد را تعمیر میکند؛ به تعمیر ظاهری و باطنی
• کیفیت ساختن مسجد
• نباید کارهای منافیِ نماز در مسجد انجام شود
• لزوم حضور در مساجدی که بنای آنها بر اساس تقوا است
کتاب انوار ملکوت |
اساتید حضرت آیتاللَه سید احمد کربلائی
- عارف کامل مرحوم آیتاللَه العظمی حاج ملاحسینقلی همدانی قدّس اللَه سرّه
- ميرزا محمّد حسن شيرازى (معروف به ميرزاى بزرگ شیرازی) رحمة اللَه علیه
- ميرزا حبيب اللَه رشتى رحمة اللَه علیه
- آخوند خراسانى رحمة اللَه علیه
شاگردان آیتاللَه حاج سید احمد کربلائی
- عارف کامل مرحوم حضرت علامه آیت اللَه العظمی حاج سید علی قاضی قدّس اللَه سرّه
- مرحوم آیت اللَه سید جمال الدین گلپایگانی رحمة اللَه علیه
- مرحوم سیدمحمد کاظم عصار رحمة اللَه علیه
زندگینامه مرحوم آیتاللَه حاج سید احمد کربلائی
مرحوم آية اللَه العظمی حاج سيّد احمد طهرانى كربلائى از بزرگترین فقهاء و از مبرّزين عرفاء و حكماى شیعه در حدود سال 1282 هجری قمری در شهر کربلا دیده به جهان گشود.
تحصیلات ابتدایی را در کربلای معلّی گذراند و سپس به سامراء و نجف رفته و فقه و اصول را از محضر مجتهدان بزرگى چون: ميرزا محمّد حسن شيرازى (معروف به ميرزاى بزرگ شیرازی)، علّامه بزرگوار ميرزا حسين خليلى طهرانى، ميرزا حبيب اللَه رشتى و آخوند خراسانى بهره برد و در اين علوم تبحّرى تمام و كمال يافت.
آن بزرگوار در اين دو رشته فقه و اصول فقه سرآمد روزگار شد؛ به گونه اى كه مرحوم علّامه محقّق، آية اللَه شيخ محمّد حسين اصفهانى ـ رحمة اللَه عليه ـ درباره او فرمود:” من احدى را مانند آقا سيد احمد حائرى در فقه نديدم.” (توحید علمی و عینی، ص19. آیت الحق، ج1، ص281)
جایگاه علمی و معنوی حضرت آیتاللَه سید احمد کربلائی
ایشان از أعاظم فقهاء شيعه إماميّه و از أساطين حكمت و عرفان الهى بوده است. امّا در حكمت و عرفان همين بس كه پس از رحلت مرحوم عارف بى بديل و حكيم مربّى، و مدرّس وحيد، و فقيه عاليقدر: حضرت آية اللَه العظمى آخوند مولى حسينقلى همدانى رضوان اللَه عليه، در نجف اشرف، با عديل و هم رديف خود: مرحوم حاج شيخ محمّد بهارىّ، در ميان سيصد تن از شاگردان آن مرحوم، از مبرّزترين شاگردان، و از أساتيد وحيد اين فنّ بودهاند؛ و پس از مهاجرت آية اللَه بهارىّ به همدان، يگانه عالم أخلاق و مربّى نفوس و راهنماى طالبان حقيقت در طىّ راه مقصود، و ورود در سُبُل سلام و ارائه طريق لِقاى حضرت أحديّت، و سير در معارج و مدارج كمال نفس انسانى، و ايصال به كعبه مقصود، و حرم معبود بوده است.
شرح فضائل ایشان از وصف خارج است؛ چه در ميان علماى نجف اشرف و خواصّى كه با وى رفت و آمد داشته اند؛ اين مطلب معلوم و از مسلّميات اهل فنّ به شمار مى آيد. (توحید علمی و عینی، ص17)
ایشان در فقاهت و تفوّق علمى در حدّى بود كه ميرزاى شيرازى كوچك، مرجعيت او را پس از خود امضاء و تقرير نموده بود و مردم را به او احاله مى داد. در مجلس درس او بزرگان حوزه نجف و فحول اعاظم و اكابر حوزه شركت مى نمودند و گويند: هيچ فقيه و عالمى را قدرت مقابله و بحث علمى و مناظره با او نبود، و در خطابه و كيفيت اقامه حجّت و دليل از نوابغ علم و منطق شمرده مى شد، به طورى كه همگى به اعتلاء و تفوّق علمى او اذعان و اعتراف داشتند.
و اما در عرفان و سير مراتب سلوك و تزكيه نفس در ميان سيصد تن از شاگردان مرحوم آخوند ملّاحسينقلى همدانى ـ رضوان اللَه عليه ـ مشارٌ بالبنان بود و از شاخص ترین آنها به شمار می آمد.(مهرتابناک، ص32)
حضرت آيتالله حاج سيد احمد طهرانى كربلائى قدس الله سره |
تلویزیون جی پلاس 40 اینچ هوشمند مدل GTV-40RH614N
همانطور که اشاره کردیم این محصول با تکنولوژی های روز دنیا طراحی شده است. قیمت مناسب با توجه به کیفیت بالا، یکی از مهم ترین ویژگی های تلویزیون جی پلاس می باشد. از دیگر ویژگی های این محصولات می توان به استفاده از سیستم عامل اندروید در آن ها اشاره کرد.
این ویژگی به شما امکان استفاده از برنامه های مختلف و نصب اپلیکیشن های مورد نیازتان را می دهد. بکار گیری از پنل های +A از معروف ترین ویژگی تلویزون های جی پلاس است. این پنل شامل کیفیت تصویر بالایی بوده و احتمال پیکسل سوختگی و خطا را به صفر می رساند. امکان اتصال به اینترنت و وب گردی از ویژگی های پر طرفدار تلویزیون جی پلاس است. از آنجایی که اینترنت تبدیل به بخش جدا نشدنی زندگی افراد شده است،
این امکان در تلویزیون جی پلاس برای شما فراهم شده تا بتوانید به طور مستقیم به دنیای اینترنت متصل شوید. تلویزیون جی پلاس تنوع بسیار بالایی دارد و می تواند به هر نوع سلیقه و نیازی پاسخ دهد.
- کیفیت تصویر عالی
- طراحی زیبا و منحصر به فرد
- پشتیبانی از سیستم عامل اندروید
- تکنولوژی Time Shift
- فناوری QLED
- سیستم صوتی بسیار قوی
- درگاه های ارتباطی پر کاربرد
تلویزیون جی پلاس 40 اینچ هوشمند مدل GTV-40RH614N یک تلویزیون هوشمند اندرویدی است که تصاویر را با کیفیت فول اچ دی و رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پخش می کند. این کیفیت برای اغلب کارها مثل تماشای فیلم و سریال و حتی بازی کردن با کنسول بازی، کاملاً مناسب است و تجربه لذت بخشی را فراهم می کند.
پشتیبانی از پورت LAN و وای فای، اتصال به اینترنت را بسیار آسان کرده است. همچنین بهره گیری از یک پردازنده چهار هسته ای و سیستم عامل اندروید ۹، امکان نصب برنامه ها و بازی های مختلف را فراهم می کند و به راحتی می توان از وب سایتهای مختلف بازدید کرد و سرگرمی های متنوعی را تجربه نمود.برای خرید این محصول با گارانتی اصلی گلدیران به فروشگاه نفیس 24 مراجعه کنید
با خرید 40 اینچ مدل GTV-40RH614N دیگر نیازی به خرید گیرنده دیجیتال جداگانه وجود ندارد چرا که این تلویزیون دارای یک گیرنده دیجیتال داخلی است که با کیفیت بسیار خوبی قادر به پخش برنامه های صدا و سیما است. وجود دو درگاه HDMI، امکان اتصال همزمان دو دستگاه جانبی به را فراهم می کند و میتوان از هر دوی آنها به صورت همزمان استفاده کرد، بدون آنکه نیازی به جدا کردن دستگاه دیگر باشد.
به لطف وجود سیستم عامل اندروید در تلویزیون جی پلاس 40 اینچ هوشمند مدل GTV-40RH614N ، پشتیبانی کامل از فرمت های مختلف صوتی و تصویری وجود دارد و می توان فیلم های مختلف را از اینترنت دانلود کرد و با بالاترین کیفیت روی تلویزیون تماشا نمود. امکان استفاده از حافظه های جانبی نیز وجود دارد.
آیت اللَه ملّاحسینقلی همدانی
اساتید حضرت آیت اللَه ملّاحسینقلی همدانی :
- عارف کامل حضرت آیت اللَه حاج سید علی شوشتری قدس سرّه
- خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری رضوان اللَه علیه
- حاج ملّاهادی سبزواری رضوان اللَه علیه
برخی از شاگردان آیت اللَه ملّاحسینقلی همدانی:
- عارف کامل مرحوم آیت اللَه سيد احمد كربلايى قدس سرّه
- عارف کامل حضرت آیت اللَه شيخ محمّد بهارى قدس سرّه
- عارف کامل حضرت آیت اللَه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی قدس سرّه
- عارف کامل حضرت آیت اللَه سيد محمّد سعيد حبّوبى قدس سرّه
عارف و فقیه بی نظیر
1. علامه طباطبایی رضوان اللَه علیه:
«مرحوم آخوند در رشته توحيد حقّ تبارك و تعالى بى نظير بوده اند.
مرحوم آخوند ملّاحسينقلى همدانى انصافاً خيلى واقعيّت عجيبى داشتند، و در حدود سيصد نفر شاگرد تربيت كردند.» (مهرتابان، ص322)
2. شیخ آقا بزرگ طهرانی رضوان اللَه علیه :
«ایشان [آیتاللَه ملاحسینقلی همدانی] در خصوصِ این علم (یعنی علم اخلاق و عرفان) دارای جایگاه بالایی است که قدر و منزلتش به وصف نیاید. و روزگار درازی سپری شده و در طول این مدت کسی همپایۀ او در علم اخلاق و تهذیبِ نفوس یافت نشده است. و [بهتحقیق] این فن [اخلاق و عرفان] بهوسیلۀ او ختم شده است زیرا کسی شایستگی این را ندارد که به همان مرتبۀ ایشان [در مقامات و جایگاه معنوی] برسد، بهگونهای که نظیر او شمرده شود.» (نقبآء البشر، ج2، ص 674 تا ص 678.)
3.علامه طهرانی رضوان اللَه علیه :
«علاّمۀ طهرانی هرگاه اسمی از مرحوم آخوند ملاّ حسینقلی به میان میآمد، رنگ چهرهشان دگرگون میشد، و از او به تعابیری استثنائی یاد مینمودند، و او را بر سایر بزرگان اهل معرفت تفضیل میدادند و می فرمودند:
تمام ما ريزه خوار سفره آخوند ملّاحسينقلى هستيم. او يك درياى بى پايان بود.» (حریم قدس، ص 99؛ عنوان بصری، ج2، ص311.)
سیره اخلاقی آیت اللَه ملّاحسینقلی همدانی
ایثار و گذشت
1. در يك سفر زيارتى كه مرحوم آخوند با اصحابشان پياده به كربلا مشرّف مى شدند، در راه عربهاى بيابانى ايشان را لخت مى كنند و هر چه دارند مى ربايند.
سپس كه ايشان را مى شناسند، به حضورشان مى آيند و هر چه ربوده بودند تقديم مى كنند و معذرت مي خواهند. مرحوم آخوند فقط كتابهاى وقفى را كه ربوده بودند پس مي گيرد و بقيّه كتب و اموال را نمى گيرد و مي فرمايد: به مجرّد سرقت، من ايشان را بِحِلّ كردم، چون راضى نشدم بواسطه من خداوند كسى را در آتش دوزخ بسوزاند. (روح مجرد، ص553)
حاج سید احمد طهرانی کربلائی
اساتید حضرت آیتاللَه سید احمد کربلائی
- عارف کامل مرحوم آیتاللَه العظمی حاج ملاحسینقلی همدانی قدّس اللَه سرّه
- ميرزا محمّد حسن شيرازى (معروف به ميرزاى بزرگ شیرازی) رحمة اللَه علیه
- ميرزا حبيب اللَه رشتى رحمة اللَه علیه
- آخوند خراسانى رحمة اللَه علیه
شاگردان آیتاللَه حاج سید احمد کربلائی
- عارف کامل مرحوم حضرت علامه آیت اللَه العظمی حاج سید علی قاضی قدّس اللَه سرّه
- مرحوم آیت اللَه سید جمال الدین گلپایگانی رحمة اللَه علیه
- مرحوم سیدمحمد کاظم عصار رحمة اللَه علیه
زندگینامه مرحوم آیتاللَه حاج سید احمد کربلائی
مرحوم آية اللَه العظمی حاج سيّد احمد طهرانى كربلائى از بزرگترین فقهاء و از مبرّزين عرفاء و حكماى شیعه در حدود سال 1282 هجری قمری در شهر کربلا دیده به جهان گشود.
تحصیلات ابتدایی را در کربلای معلّی گذراند و سپس به سامراء و نجف رفته و فقه و اصول را از محضر مجتهدان بزرگى چون: ميرزا محمّد حسن شيرازى (معروف به ميرزاى بزرگ شیرازی)، علّامه بزرگوار ميرزا حسين خليلى طهرانى، ميرزا حبيب اللَه رشتى و آخوند خراسانى بهره برد و در اين علوم تبحّرى تمام و كمال يافت.
آن بزرگوار در اين دو رشته فقه و اصول فقه سرآمد روزگار شد؛ به گونه اى كه مرحوم علّامه محقّق، آية اللَه شيخ محمّد حسين اصفهانى ـ رحمة اللَه عليه ـ درباره او فرمود:” من احدى را مانند آقا سيد احمد حائرى در فقه نديدم.” (توحید علمی و عینی، ص19. آیت الحق، ج1، ص281)
جایگاه علمی و معنوی حضرت آیتاللَه سید احمد کربلائی
ایشان از أعاظم فقهاء شيعه إماميّه و از أساطين حكمت و عرفان الهى بوده است. امّا در حكمت و عرفان همين بس كه پس از رحلت مرحوم عارف بى بديل و حكيم مربّى، و مدرّس وحيد، و فقيه عاليقدر: حضرت آية اللَه العظمى آخوند مولى حسينقلى همدانى رضوان اللَه عليه، در نجف اشرف، با عديل و هم رديف خود: مرحوم حاج شيخ محمّد بهارىّ، در ميان سيصد تن از شاگردان آن مرحوم، از مبرّزترين شاگردان، و از أساتيد وحيد اين فنّ بودهاند؛ و پس از مهاجرت آية اللَه بهارىّ به همدان، يگانه عالم أخلاق و مربّى نفوس و راهنماى طالبان حقيقت در طىّ راه مقصود، و ورود در سُبُل سلام و ارائه طريق لِقاى حضرت أحديّت، و سير در معارج و مدارج كمال نفس انسانى، و ايصال به كعبه مقصود، و حرم معبود بوده است.
شرح فضائل ایشان از وصف خارج است؛ چه در ميان علماى نجف اشرف و خواصّى كه با وى رفت و آمد داشته اند؛ اين مطلب معلوم و از مسلّميات اهل فنّ به شمار مى آيد. (توحید علمی و عینی، ص17)
ایشان در فقاهت و تفوّق علمى در حدّى بود كه ميرزاى شيرازى كوچك، مرجعيت او را پس از خود امضاء و تقرير نموده بود و مردم را به او احاله مى داد. در مجلس درس او بزرگان حوزه نجف و فحول اعاظم و اكابر حوزه شركت مى نمودند و گويند: هيچ فقيه و عالمى را قدرت مقابله و بحث علمى و مناظره با او نبود، و در خطابه و كيفيت اقامه حجّت و دليل از نوابغ علم و منطق شمرده مى شد، به طورى كه همگى به اعتلاء و تفوّق علمى او اذعان و اعتراف داشتند.
و اما در عرفان و سير مراتب سلوك و تزكيه نفس در ميان سيصد تن از شاگردان مرحوم آخوند ملّاحسينقلى همدانى ـ رضوان اللَه عليه ـ مشارٌ بالبنان بود و از شاخص ترین آنها به شمار می آمد.(مهرتابناک، ص32)
حضرت آیت الله ملاحسینقلی همدانی قدس الله سره
اساتید حضرت آیت اللَه ملّاحسینقلی همدانی :
- عارف کامل حضرت آیت اللَه حاج سید علی شوشتری قدس سرّه
- خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری رضوان اللَه علیه
- حاج ملّاهادی سبزواری رضوان اللَه علیه
برخی از شاگردان آیت اللَه ملّاحسینقلی همدانی:
- عارف کامل مرحوم آیت اللَه سيد احمد كربلايى قدس سرّه
- عارف کامل حضرت آیت اللَه شيخ محمّد بهارى قدس سرّه
- عارف کامل حضرت آیت اللَه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی قدس سرّه
- عارف کامل حضرت آیت اللَه سيد محمّد سعيد حبّوبى قدس سرّه
عارف و فقیه بی نظیر
1. علامه طباطبایی رضوان اللَه علیه:
«مرحوم آخوند در رشته توحيد حقّ تبارك و تعالى بى نظير بوده اند.
مرحوم آخوند ملّاحسينقلى همدانى انصافاً خيلى واقعيّت عجيبى داشتند، و در حدود سيصد نفر شاگرد تربيت كردند.» (مهرتابان، ص322)
2. شیخ آقا بزرگ طهرانی رضوان اللَه علیه :
«ایشان [آیتاللَه ملاحسینقلی همدانی] در خصوصِ این علم (یعنی علم اخلاق و عرفان) دارای جایگاه بالایی است که قدر و منزلتش به وصف نیاید. و روزگار درازی سپری شده و در طول این مدت کسی همپایۀ او در علم اخلاق و تهذیبِ نفوس یافت نشده است. و [بهتحقیق] این فن [اخلاق و عرفان] بهوسیلۀ او ختم شده است زیرا کسی شایستگی این را ندارد که به همان مرتبۀ ایشان [در مقامات و جایگاه معنوی] برسد، بهگونهای که نظیر او شمرده شود.» (نقبآء البشر، ج2، ص 674 تا ص 678.)
3.علامه طهرانی رضوان اللَه علیه :
«علاّمۀ طهرانی هرگاه اسمی از مرحوم آخوند ملاّ حسینقلی به میان میآمد، رنگ چهرهشان دگرگون میشد، و از او به تعابیری استثنائی یاد مینمودند، و او را بر سایر بزرگان اهل معرفت تفضیل میدادند و می فرمودند:
تمام ما ريزه خوار سفره آخوند ملّاحسينقلى هستيم. او يك درياى بى پايان بود.» (حریم قدس، ص 99؛ عنوان بصری، ج2، ص311.)
سیره اخلاقی آیت اللَه ملّاحسینقلی همدانی
ایثار و گذشت
1. در يك سفر زيارتى كه مرحوم آخوند با اصحابشان پياده به كربلا مشرّف مى شدند، در راه عربهاى بيابانى ايشان را لخت مى كنند و هر چه دارند مى ربايند.
سپس كه ايشان را مى شناسند، به حضورشان مى آيند و هر چه ربوده بودند تقديم مى كنند و معذرت مي خواهند. مرحوم آخوند فقط كتابهاى وقفى را كه ربوده بودند پس مي گيرد و بقيّه كتب و اموال را نمى گيرد و مي فرمايد: به مجرّد سرقت، من ايشان را بِحِلّ كردم، چون راضى نشدم بواسطه من خداوند كسى را در آتش دوزخ بسوزاند. (روح مجرد، ص553)
هدایت و دستگیری
2. مرحوم والد (علامه طهرانی) مى فرمودند:
«روزى مرحوم آخوند ملّاحسينقلى همدانى در خيابان مى گذشت، چشمش به عدّه اى از جوانان افتاد كه دور هم جمع شده اند و به لهو و لعب و نواختن موسيقى و آلات طرب مشغولند. مرحوم آخوند به ميان آنها رفت و فرمود: «آيا مرا به جمعتان راه مى دهيد؟» آنها استقبال كردند و گفتند: بفرماييد، ولى اوضاع و احوال ما اينچنين است و با حال شما مناسبتى ندارد. مرحوم آخوند فرمود: «اشكالى ندارد، همه با هم هستيم و با هم شعر مى خوانيم.»
آنها گفتند: پس اگر اينطور است شما شعر بخوان و ما آهنگ و ساز آن را اجرا مى كنيم.
مرحوم آخوند فرمودند: «بسيار خوب» و شروع كردند به خواندن اشعار امام هادى عليه السّلام در مجلس متوكّل عبّاسى وقتى كه حضرت را به مجلس شرب خمر خويش وارد كرد و از حضرت تقاضا كرد از جام شراب بنوشند، حضرت فرمودند: «تا كنون گوشت و پوستم از شراب رشد نكرده است و اجداد من نيز لب به خمر نزده اند، مرا معذور بدار.»
متوكّل گفت: حال كه از جام شراب ما نمى آشاميد، پس شعرى براى ما بخوانيد كه مجلس ما را گرم كند و نشاط بخشد. و ما هم به مى خوارگى و شرب خمر ادامه مى دهيم.
چراغهای این خودرو با شما سخن میگوید!
روشی که رانندگان با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند در طول این سالها خیلی پیشرفت نکرده است. اگرچه انسانها در حال کار روی هوش مصنوعی و چیپ های کاشته شده در مغز هستند اما وضعیت ارتباطی رانندگان خودروها با یکدیگر تقریباً مشابه همان چیزی است که در دهه ۵۰ میلادی شاهد بودیم. در حقیقت برای اخطار دادن به دیگران از بوق یا نور بالا استفاده میکنیم هرچند برخی رانندگان استفادههای گستردهای از بوق خودرو دارند. صحنههای مربوط به بگومگو و اعتراضات رانندگان به یکدیگر نیز داستان خاص خود را دارد؛ اما مهندسان آئودی تلاش دارند ارتباطات جادهای را وارد قرن ۲۱ کنند و به همین خاطر خودروهایی تولید خواهند شد که بتوانند چیزی بیشتر از “من دور میزنم” و “شما همانند انسان رانندگی نمیکنید” را بگویند. ارباب حلقهها در واقع خودروها را دستگاههای سمعی و بصری خودکاری تصور میکند که میتوانند پیامهای ضروری را به دیگر کاربران جاده ارسال کنند تا ایمنی جمعی بهبود یابد.
براساس گزارش پدال، این تلاشها با یک جفت چراغ نورانی سهگوش و مثلثی شروع شده است. شاسیبلند جدید و برقی آئودی Q۶ E-Tron برای اولین بار با چراغهای عقبی رونمایی شده که میتواند با دیگر رانندگان ارتباط برقرار کند. این چراغها دارای ۳۶۰ پانل OLED کوچک هستند که بسیار بیشتر از نسل پیشین چراغهای محصولات این برند به شمار میرود. هر بخش سهگوش از این چراغها به عنوان یک پیکسل برای ایجاد طرحهای مختلف بکار میرود. در روی کاغذ طرحهای به دست آمده بینهایت خواهد بود اما آئودی به رانندگان امکان انتخاب هشت طرح شامل ۷ طرح ثابت و یک طرح متفاوت را میدهد.
اما بخش جذاب ماجرا اینجاست. این چراغها همچنین به گونهای برنامه ریزی شدهاند که دو مثلث برجسته را در چراغهای عقب به نمایش بگذارند. این مثلثها زمانی به چشم میخورند که Q۶ فکر کند خودروی پشتی در خطر است. اگر دادههای آئودی نشان دهند که خودرویی توقف کرده یا در جلو تصادفی رخ داده این مثلثها روشن خواهند شد. همچنین اگر Q۶ احساس کند خودروی پشتسری سرعت زیادی دارد یا راننده تماسی اضطراری برقرار کرده و میخواهد از خودرو خارج شود یا فلاشرها را انتخاب نماید نیز این مثلثهای خطر فعال میشوند.
درصورتیکه راننده Q۶ پارک خودکار را انتخاب نماید یک جفت سهگوش متفاوت در چراغها روشن میشوند. هدف آئودی این است که دیگر رانندگان بدانند Q۶ در حال پارک شدن است. این برند آلمانی میگوید کار را با تست چند صد نماد بالقوه دیگر شروع کرده است. نظرسنجیها و مطالعات مختلف باعث شدهاند تعداد این طرحها کاهش یابد. تیم نورپردازی آئودی برای شرایط جادهای یخبندان طرح دانههای برف را انتخاب کردهاند هرچند دشواریهایی نیز در این مسیر وجود دارد. تیم آئودی باید طرحهایی را انتخاب نماید که در تمامی زبانها و کشورها معنی داشته و حتی برای کودکانی که نمیتوانند چیزی را بخوانند قابلدرک باشد. همچنین بخش اعظم مشتریان آئودی در کشور چین هستند و این موضوع نیز اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر ژرمنها طرح سهگوش را به عنوان نماد استاندارد خطر در دنیا انتخاب کردهاند. همچنین علت انتخاب تکنولوژی OLED نیز ویژگیهایی همچون فرایند ساخت مناسب و نورپردازی بهتر است.
نکته جالب اینکه چنین ویژگیای به همراه برخی تکنولوژیهای دیگر در آمریکا ارائه نمیشوند و دلیل آن قوانین قدیمی و دستوپا گیر این کشور است. چراغهای عقب خودروها در آمریکا باید نورپردازی مداومی داشته باشند و بنابراین نمیتوان مثلثهای خطر را در آنها بکار گرفت. آئودی امیدوار است مجوز استفاده از این تکنولوژی را در زمانی که راننده چراغهای خطر را روشن میکند بگیرد. شاید یک جفت مثلث سهگوش در چراغهای عقب طرحی تحولی نباشد اما تلاشهای رو به رشد این برند را نشان میدهد.
ارباب حلقهها به دنبال گسترش استفاده از چراغهای ارتباطی در دیگر محصولات خود است و نسل بعدی چراغهای عقب حتی دارای پانلهای OLED بیشتر خواهند بود تا بتوانند طرحهای هشدار دهنده بیشتری را به نمایش بگذارند. شاید در آینده چراغهای عقب محصولات آئودی نیز با دیگر رانندگان ارتباط برقرار کنند. این برند همچنین خواهان توسعه سیستمی است که با نورپایین و نوربالا به دیگر رانندگان هشدار میدهد. انتظار میرود قانونگذاران اروپایی در آینده نزدیک این تکنولوژی را تائید نمایند.
آئودی همچنین در حال آماده شدن برای آیندهای پر از خودروهای خودران است. این وسایل نقلیه نمیتوانند با دیگران ارتباط چشمی یا کلامی برقرار کنند بنابراین خودروسازان روشهای جایگزینی را در نظر میگیرند. ویمو به عنوان شرکت تولید کننده روبوتاکسی ها از نمایشگرهای LED در سقف برای هشدار به دیگر کاربران جاده استفاده میکند. مدیر آئودی نیز میگوید این خودروساز به حل مشکلات خودروهای خودران در آینده همچون موقعیتهای گیجکننده عبور از چهارراهها یا روبرو شدن با عابران پیاده فکر میکند.
۲۲۷۲۲۷
منبع www.khabaronline.ir