دیاستما یا فاصله بین دندان ها چیست؟

دیاستما به معنای فاصله بین دندان ها است. این فاصله بین تمام دندان ها دیده می شود، اما اغلب بین دو دندان جلویی در فک بالا یا پایین مشاهده می شود. به طور دقیق تر و علمی تر، زمانی که فاصله بین دو دندان بیش از 0.5 میلی متر باشد، از وجود دیاستما صحبت می کنیم.

علل دیاستما یا افزایش فاصله بین دندان ها چیست؟
مهمترین علل دیاستما عبارتند از:

ناهماهنگی در اندازه دندان ها و استخوان فک
تناسب اندازه دندان ها با سایر استخوان های فک یکی از ویژگی های یک چهره طبیعی و طبیعی است. اما گاهی اوقات اندازه یک یا چند دندان ممکن است با اندازه فک مطابقت نداشته باشد، به عنوان مثال ممکن است کوچک باشد. در این حالت بین دندان ها فاصله ایجاد می شود. گاهی اوقات ممکن است فک خیلی بزرگ باشد، اما اندازه دندان ها طبیعی است. در این حالت از آنجایی که دندان ها به اندازه کافی وجود ندارد، بین دندان ها فاصله ایجاد می شود.

دندان های از دست رفته یا کوچک
زمانی که اندازه دندان ها خیلی کوچک باشد یا به دلایلی یک یا چند دندان در قوس فک از بین رفته باشد، به طور طبیعی دیاستما ایجاد می شود. به طور معمول، دندان های کناری هر دو فک ممکن است بیشتر در معرض کشیدگی یا از دست دادن باشند و باعث ایجاد فاصله بین دندان های دیگر شود.

فرنوم لبیال بیش از حد بزرگ
این زائده فاصله بین لثه و قسمت مرکزی لب بالایی است. با نگاه کردن در آینه و بلند کردن لب بالایی می توانید آن را به خوبی ببینید. در برخی افراد این زائده بزرگتر از حد معمول است و فاصله قابل توجهی بین دو دندان جلویی فک بالا ایجاد می کند.

بیماری های بافت لثه
یکی از مهم ترین دلایل کج شدن دندان ها یا تغییر موقعیت آنها بیماری لثه است. در افرادی که بیماری لثه دارند (از جمله عفونت و پریودنتیت)، اتصال دندان به استخوان نگهدارنده ممکن است کاهش یافته یا شل شود. در نتیجه دندان ها کج می شوند و بین آنها شکاف ایجاد می شود. علاوه بر این، لق شدن دندان ها به دلیل بیماری لثه می تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شود.

خطا در بلع غذا
چندین ماهیچه و قسمت های دهان در بلع غذا نقش دارند. فعالیت این قسمت ها که منجر به بلع غذا می شود، رفلاکس بلع نامیده می شود. با رفلکس طبیعی، زبان هنگام بلع به سمت کام متمایل می‌شود، اما با رفلکس بلع نامناسب، زبان به پشت دندان‌ها فشار می‌آورد و باعث دیاستما و سایر مشکلات ارتودنسی مانند اپن بایت می‌شود.

عادت های بد
برخی عادات غذایی یا حتی چیزهای مرتبط با غذا نخوردن می تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان ها شود. به عنوان مثال مکیدن انگشتان پا، مکیدن بیش از حد پستانک، دندان قروچه، فشار بیش از حد به دندان ها با زبان و … در صورت تداوم می تواند باعث ایجاد انواع مال اکلوژن و همچنین دیاستم شود.

از دست دادن یا از دست دادن دندان های شیری
در بیشتر موارد، مشکل فاصله بین دندان ها در کودکان طبیعی تلقی می شود. همانطور که دندان شیری می افتد و دندان دائمی به آرامی سر را از لثه بیرون می کشد و جایگزین دندان شیری می شود. تا زمانی که دندان دائمی به طور کامل رشد نکرده باشد، ممکن است فاصله بین دندان ها را ببینیم.

سایر علائم دیاستما

متخصص ارتودنسی کرج
علامت اصلی دیاستما فاصله بین دندان ها است. اما اگر دیاستما با بیماری لثه همراه باشد، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *